Klienci w firmach są najważniejsi. Jeżeli ich nie będzie, każdego rodzaju usługa czy produkt nie będą mieć nabywcy. Dlatego warto zadbać o optymalną drogę przepływu informacji do klienta i od klienta. Ważne jest również zadbanie o terminowość produkcji i dostarczenia zamówionego produktu. Wszystko to może odbywać się w ramach jednego oprogramowania. Dobrym wyborem jest system ERP.
Aby sprawnie funkcjonować w ramach zarządzania relacjami z klientami oraz sprzedażą i produkcją, system ERP wykorzystuje do tego celu system CRM- Customer Relationship Management. Wraz z zastosowaniem takiej funkcjonalności w ramach biznesu, można spodziewać się wzrostu sprzedaży, dzięki temu, że:
– Stosowany jest Supplier Relationship Management- SRM, czyli system zarządzania relacjami z dostawcami.
– Wdraża się Partner Relationship Management- PRM, czyli system zarządzania relacjami z partnerami handlowymi.
– Zarządza się Employee Relationship Management- ERM, czyli wewnętrznym systemem zarządzania relacjami z pracownikami.
System ERP w połączeniu z CRM tworzą wspólną przestrzeń do porozumiewania się całych zespołów. Zarówno pracownicy, partnerzy handlowi jak i klienci mogą współpracować na każdym etapie realizacji produkcji. Marketing, sprzedaż i serwis dostępny dla klientów ma swój odrębny dział, który może kontaktować się z działami produkcyjnymi, a dzięki temu dostarczać rzetelne informacje dla klientów, w kwestii tego co dzieje się z ich zamówieniem.
Prowadzenie biznesu można sobie ułatwić. Wdrażanie systemów ERP jest obecnie trendem i nie stanowi już nowości. Trzeba przyznać, że wraz z zastosowaniem CRM praca z tymi systemami znacznie skraca czas produkcji i dostawy produktów do klientów. Klient może mieć wgląd w sytuację na każdym etapie realizacji zamówienia.
Źródło: A. Lenart, Systemy ERP a zarządzanie relacjami z klientami, „Polskie stowarzyszenie zarządzania wiedzą”, Studia i Materiały 2008, nr 16.