Masz swoją stronę internetową lub dopiero planujesz ją stworzyć? Jeśli chcesz, by trafiło na nią jak najwięcej użytkowników, musisz pamiętać o dopasowaniu witryny do wymagań Google i potencjalnych klientów. Niestety zarówno oczekiwania robotów wyszukiwarek, jak i konsumentów z roku na rok rosną. Zamiast błądzić w poszukiwaniu rozwiązań, które sprostają jednocześnie wymogom użytkowników i Google, poznaj jedne z wytycznych dotyczących jakości stron, czyli EEAT.
EEAT – co dokładnie oznacza?
Koncept EEAT stanowi skrót od kolejnych słów – wskazują one, co należy zrobić, by witryna cechowała się wysoką jakością pod względem treści.
Expertise – ekspertyza
Ekspertyza oznacza, że treści powinny być tworzone w jak najbardziej kompetentny sposób. Dobrze, jeśli ich autorem jest osoba będąca ekspertem w danej dziedzinie. Ewentualnie treści mogą zostać napisane przez kogoś, kto nie zajmuje się fachowo tematyką, a następnie sprawdzone pod względem merytorycznym przez specjalistę.
Eksperckość tekstów jest ważna przede wszystkim w przypadku stron z tzw. grupy YMYL – Your Money, Your Life. O wysoką jakość treści trzeba więc zadbać m.in. w branży medycznej, finansowej i prawniczej.
Experience – doświadczenie
Teoretyczna wiedza może nie wystarczyć do jak najlepszego przedstawienia tematu. W związku z tym dla Google ważne jest też doświadczenie. Dzięki niemu treści stają się znacznie ciekawsze i zawierają bardziej praktyczne porady. Doświadczenie jest też ważne w kontekście zapoznawania się potencjalnych klientów z opiniami o produkcie przed jego zakupem.
Authoritativeness – wiarygodność
Stosując kryterium wiarygodności, Google poddaje sprawdzeniu autora treści oraz miejsce publikacji tekstów. Szczególnie docenia artykuły tworzone przez ekspertów w danej dziedzinie. Podczas analizy zwraca też uwagę na pojawiające się w internecie opinie dotyczące autora treści, danej witryny oraz firmy.
Trust – zaufanie
Ten wskaźnik informuje o tym, czy strona jest godna zaufania. Aby był wysoki, w witrynie należy przedstawić choćby dane kontaktowe i nazwiska autorów publikacji. Warto też opublikować zdjęcia pracowników, dzięki którym firma stanie się mniej anonimowa dla klientów.
Większość powyższych zasad została podana w Search Quality Evaluator Guidelines opublikowanym w 2013 roku i przedstawiającym wytyczne dla zespołu Google dotyczące oceny jakości wyników wyszukiwania. 15 grudnia 2022 roku do akronimu EAT dodano jeszcze jedno E, czyli experience. Wszystkie wymienione wskaźniki wiążą się ze sobą i uzupełniają.
Czym są strony YMYL?
Do grona stron internetowych YMYL (Your Money, Your Life) należą witryny udostępniające treści, w których szczególnie ważna jest wiarygodność informacji. Wśród takich portali można wyróżnić:
- strony poruszające tematykę medyczną,
- witryny zawierające porady prawne,
- portale o tematyce finansowej,
- serwisy rządowe,
- portale informacyjne poruszające tematy gospodarcze, naukowe i biznesowe.
Tego typu strony są szczególnie sprawdzane pod kątem EEAT, ponieważ nieprawdziwe informacje mogłyby zaszkodzić osobie korzystającej z danej porady.
W jaki sposób Google sprawdza EEAT?
Kto weryfikuje strony pod względem EEAT? Same roboty miałyby raczej sporą trudność z rzetelną – biorącą pod uwagę eksperckość i wiarygodność treści – oceną. Dlatego boty zajmują się jedynie wstępnym opiniowaniem witryny. Następnie strona internetowa jest sprawdzana pod względem EEAT przez pracowników nazywanych quality raters. To oni analizują faktyczne doświadczenie użytkownika na stronie i przekazują informacje do specjalistów udoskonalających boty.
Agencja marketingowa IBIF projektuje strony internetowe w Lublinie i poza jego obszarem, uwzględniając wymagania Google, do których należą m.in. wytyczne EEAT. Jeżeli więc chcesz, by Twoja witryna została do nich w pełni dostosowana i znalazła się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, sprawdź ofertę IBIF pod adresem: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.